Bostäder
Vårt bostadsbestånd är centrerat till Storstockholm, Uppsala & Flen. Som bostadshyresgäst kan du hitta relevant info om trivselregler och felanmälan på denna sida.
Bostadsfastigheter
I 2024 års bostadsmarknadsenkät från Boverket anger 148 av landets 290 kommuner att det råder underskott på den lokala bostadsmarknaden som helhet. Det motsvarar 51 procent av de 288 kommuner som har besvarat frågan.
Inom flerbostadsfastighetssegmentet arbetar Mofast med att effektivisera, utveckla och förbättra hållbarheten. Vi skapar även tillväxt genom att effektivisera användningen av biutrymmen, installera fiber, ersätta äldre träförråd med moderna gallerförråd som minskar brandrisken och förbättrar ventilationen, skapa trygghetslösningar, se över belysning och installationer samt succesivt renovera beståndet.
Att vara hyresgäst innebär både frihet och ansvar.
Som hyresgäst ansvarar du till exempel för att betala din hyra i tid och att ta hand om din lägenhet på ett bra sätt, medan vi som hyresvärd bland annat bär ansvar för lägenhetens och fastighetens säkerhet, skick och underhåll.
Vi vet att trygghet och trivsel är viktigt för våra hyresgäster, därför arbetar vi utifrån såväl kortsiktiga som långsiktiga perspektiv med att hålla våra fastigheter i gott skick.
Vi är dock inte alltid på plats i alla fastigheter och kan se allt som kan behöva åtgärdas, det gör dig som hyresgäst särskilt viktig för oss. Du är våra ögon.
Vi blir glada om du hjälper oss genom att tala om när du ser att något inte fungerar som tänkt, det är lättare för oss att åtgärda eventuella brister om vi vet att de behöver åtgärdas.
Dina skyldigheter
- Du ska vara aktsam och se till att lägenheten är ren och fin samt fri från skadedjur.
- Skulle en skada uppstå på grund av att du är oaktsam ska du som hyresgäst ersätta hyresvärden för skadan.
- Du är anmälningsskyldig av alla skador som uppkommer i din lägenhet och måste anmäla dessa till din hyresvärd.
- Du som hyresgäst är ansvarig för familj och vänner som besöker din lägenhet.
- Du ska betala hyran inom utsatt tid.
- Du ska följa eventuella ordningsregler som finns för huset. Det kan till exempel vara att inte spela för hög musik.
- Du ska utföra en slutstädning av lägenheten när du flyttar ut. Är inte detta gjort tas vanligen en städfirma in som du får betala för.
Ansvar för skada
- Som hyresgäst är man skyldig att vårda sin bostad.
- Om bostaden återlämnas efter uthyrningsperioden i sämre skick än den var vid inflytt, med undantag för normalt slitage, så kan hyresgästen bli ersättningsskyldig. Hyresgästen svarar alltså för skador som uppkommit på grund av att denne varit vårdslös eller försumlig. Små skador eller slitage som uppkommit av normal användning av lägenheten är däremot inte ersättningspliktigt.
- Om hyresgästen genom vållande eller vårdslöshet orsakar skada på lägenheten/huset så är hyresgästen skyldig att ersätta alla kostnader som är en följd av den uppkomna skadan (12 kap. 24§ JB). Hyresgästens ansvar att ersätta skada gäller även om skadan vållas av de gäster som hyresgästen har i lägenheten/huset. Om hyresgästen, eller hyresgästens gäst, vållar sådan skada i lägenheten/huset, så ska hyresgästen stå för alla de kostnader som uppkommer för att reparera skadan.
Felanmälan & jour
Har du ett problem i din lägenhet?
Eller har du upptäckt något i fastigheten?
Vänligen gör en felanmälan här
Blanketter
Vill du byta till autogiro eller e-faktura?
Eller vill du säga upp din lägenhet eller parkering?
Vill du ansöka om att överlåta eller byta din lägenhet?
Mitt boende
För att ta del av mer information angående nedan rubriker, klicka in på respektive rubrik eller gå in på Mitt boende där du finner en översyn.
Folkbokföring och lägenhetsnummer
Mofast använder sig av HomeQ när det kommer till uthyrning av bostäder.
För att se vilka hyresbostäder vi har lediga just nu, vänligen titta in på våra lediga bostäder här:
Du är även välkommen att läsa lite om vår uthyrningspolicy här: